Преподобни
ЈУСТИН Ћелијски (Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
Глава
пета 1-15
ГОСПОД ИСУС
И ЧУДО У БАЊИ ВИТЕЗДИ
"Потом бјеше празник јудејски, и изиђе
Исус у Јерусалим. А у Јерусалиму код Овчијих врата постоји бања, која се
јеврејски зове Витезда, и има пет тријемова. У њима лежаше велико мноштво
болесника, лсијепих, хромих, сухих, који чекаху да се вода заталаса. Јер анђео
Господи силажаше и узбуркаваше воду; и који би први ушао у воду пошто се
узбурка вода, оздравио би, ма одкакве болести бјеше болестан. А ондје бијаше
неки човјек који тридесет и осам година бјеше болестан. Кад видје Исус овога
гдје лежи и разумије да је већ много година болестан, рече му: Хоћеш ли здрав
да будеш? Одгоори му болестан: Господе, човјека немам, да ме спусти у бању када
се узбурка вода; а док ја дођем, други сиђе прије мне. Рече му Исус: Устани,
узми одар свој и ходи! И одмах оздрави човјек, и узе одар свој и хоћаше. А тај
дан бјеше субота."
(5:1-9)
Витезда - болница; "анђео
Господњи" исцељује помоћу замућене воде и то само
једнога болесника годишње. На меру исцељење и под меру исцељени. Замућена
вода - символ воде крштења; "анђео Господњи" -
предвесник Светoга Духа. У ширем смислу: Витезда = сав свет, у
коме лежи "мноштво болесника, слепих, хромих, сухих". Греси
повалили и свалили у неизлечиве болести сав род људски; само један тренутак у
години - непосредна веза са Богом, и то преко анђела и воде; а
ове остало време потопљено у мрак, у смрт, у ванбожје. И тај тренутак, тај пут
између неба и земље, Бога и рода људског - од милости Божје, не по заслузи
људској. Појава Богочовека у свету, у тој огромној Витезди, све
мења из основа: свима и свакоме пружа се могућност исцељења, оздрављења од
греха и смрти. И то: преко Светог Крштења водом и Духом. Пример: исцељени тридесетосмогодишњи
болесник. Спас као да свакога пита, свакога болесника, - а то сваки
човек: "хоћеш ли да будеш здрав?"
И ко
одговори: "да, Господе"; одмах бива исцељен од греха
и смрти. Јер није више анђео Господњи посредиик измећу, и то
једанпут годишње, између Бога и људи, већ је сам Бог сишао међу људе са свима
својим силама и непрекидно борави међу људима као Црква, исцељујући од сваке
болести и немоћи, а претходно од сваког греха, који и јесте једини извор
људских болести и људске сомрти. "Али, - немам
човека". Да; али имаш Бога. Човек и не може
спасти. А и кад спасава, обично спасава преко човека. - Још: Витезда је
свака душа људска, јер је у свакој "мноштво болесника, слепих,
хромих, сухих," = мисли, осећања, жеља. Уђе ли у њу Господ
Христос помоћу ма које Свете Тајне или ма које Свете Врлине, она се намах
исцели, од свих болести исцели.
"Тада
говораху Јудејци исцијељеном: Субота је, није ти допуштено да носиш одар. Он им
одговори: Који ме учини здравим он ми рече: Узми одар свој и ходи. А они га
запиташе: Ко је тај човјек који ти рече: Узми одар свој и ходи? А излијечени не
знађаше ко је; јер се Исус бјеше удаљио због многог народа на ономе мјесту.
Потом га нађе Исус у храму и рече му: Ето постао си здрав, више не гријеши, да
ти се што горе не догоди."
(5:10-15)
Откуда
болести у роду људском? - Од греха. То је истина коју нам откри Богочовек
Господ Христос када рече иецељеноме од тридесетосмогодишње болесгга: "Ето
си здрав, више не греши, да те не снађе што горе" (ст. 14).
Значи: од греха долази и најтежа болест; од греха и оно_што је "горе" и
од ње саме. А то је? - Губљење душе, омрт душе=пакао. Тако Спас и говори
свакоме по крштењу: "Ето си здрав, више не греши да те не снађе
што горе". - И заиста крштеноме бива горе када
се ода греху и пороцима, те тако бисер баца предс. О томе овети Апостол Павле
благовести јасно: Јевр. 6,4-6. А такви су обично богохулници и духохулници. Они
упорно, свесно и "рационално" остају при својим гресима и
прљавштинама.
No comments:
Post a Comment