Преподобни ЈУСТИН Ћелијски
(Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
Глава друга 12-22
ИСУС ИЗГОНИ ИЗ ХРАМА
ТРГОВЦЕ
"Потом сиђе у
Капернаума, Он и Мати Његова и ученици Његови, и ондје остадоше не много дана.
И близу бјеше Пасха јудејска, и отиде Исус у Јерусалим. И нађе у храму оне што
продају говеда и овце и голубове, и мјењаче новца гдје седе. И начинивши бич од
узица, изагна све из храма, и овце и говеда; а мјењачима просу новац и столове
испретура. И рече онима што продају голубове: Носите то одавде! Не правите од
дома Оца Мога дом трговине."
(2:12-16)
Храм? - Дом Божји: дом Божји: "дом
Оца Мога", изјављује Господ Исус. У дому Божјем
живе деца Божја, породица Божја; они - "домаћи Богу" (Еф.
2,19). Живећи трговци, са свима својим "воловима",
"овцама", "голубовима", тезгама, новцима, они дом Божји
претварају у дом трговачки. А то - у дом хајдучки. За све њих
кротки Господ Исус има само бич.
Ни за кога, само за њих. "Изгна
све из храма" (ст. 15), мењачима просу новце и столове
испретура" (ст. 15). Сигурно, никада Господ није био гневнији
иего овом приликом. "Јагње Божје" се разгаевило.
Такав гњев је иајстрашнији,
јер најоправданији. Да се јагње изазове на гњев, и то "Јагње Божје",
треба учинити изузетно богомрско дело. А таква су дела и по среди. "Дом
Божји" је тиме Божји што у њему живи Бог и Његови домаћи; а
домаћи опште са Оцем: молитвом, љубављу, вером, смерношћу, кротошћу,
послушношћу.
А трговци у
дому Божјем све то замењују својим хајдучким среброљубљем, самољубљем,
сластољубљем, блатољубљем. Зато за те ниске душегубне страсти Господ има бич.
У духовном смислу: душа је
- храм Божји, дом Божји. Не живи ли се у њој
молитвом, вером, љубављу, смиреношћу, гле, она се претвара у дом
трговачки у коме страст страсти продаје и предаје човека, и грех
греху, и смрт смрти, и ђаво ђаволу.
"А ученици се
Његови сјетише да је написано:
Ревност за дом Твој изједе
Ме."
(2:17)
Онда у такву душу Господ
обично улази са бичем болести, страдања, карања, искушења. Јер је Господ увек
пун ревности за дом Божји: "ревност
за дом твој изеде ме".
А дом је
твој: и човек, и храм, и љубичица и крин, и свет, и васиона, и сва сазвежђа.
Јер у свима њима: оно шго је ло госно сачињава твој престо: у логосном је и
обиталиште Логоса. А то: у сваком цвету, у свакој звезди, у свакој твари, у
сваком сунцу, у сваком атому. Зато, у свету се непрекидно врши богослужење,
христослужење.
"Јудејци пак
одговорише и рекоше Му: Какав нам знак показујеш да то чиниш? Исус одговори и
рече им: Развалите овај храм и за три дана ћу га подићи. А Јудејци рекошше:
четрдесет и шест година зидан је овај храм, а ти ћеш за три дана да га
подигнеш? А Он говораше о храму тијела Својега. Када пак устаде из мртвих,
сјетише се ученици Његови да ово говораше, и вјероваше Писму и ријечи коју рече
Исус."
(2:18-22)
Све је у овом свету - храм Божји.
А на првом месту човек, тело човечије. То је оно што фарисеји
и садукеји не разумеју. И када посгављају Господу питање каквом влашћу Он
истерује трговце из храма, Он им и објашњава да је човек - главни храм Божји
у свету. А пре свега - Богочовек.
Тело човечије
је храм - опогањеи и разрушен грехом и смрћу. То је најтужнија
рушевина у овом свету. Ту рушевину може поиово подићи у
велелепни храмБожји само Богочовек васкрсењем из мртвих безгрешног тела свог.
И тиме дати залог и првину и почетак за васкрсење тела људских
из смрти: за обновљење свих тих храмова Божјих које је смрт
грехом порушила.
Тек у васкрсењу себе
Христом човек постаје величанственим и неразоривим храмом Божјим,
у коме се непрекидно врши богослужење дивно, сво сачињеио из хорова еванђелских
врлина и са њима свих Небеских сила. Јер тек у васкрсењу тела Христовог
постаје очигледан божански циљ тела људског уоиште: вечно
служити Богу и бити вечно светим храмом Божјим.
No comments:
Post a Comment