Преподобни
ЈУСТИН Ћелијски (Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
4. уторак после Пасхе
Глава
седма 1-13
ОДЛАЗАК
ХРИСТОВ У ЈЕРУСАЛИМ НА ПРАЗНИК СЈЕНИЦА
"И
послије тога хођаше Исус по Галилеји; јер по Јудеји не хтједе да ходи, пошто
тражаху Јудејци да Га убију. Бијаше пак близу јудејски празник Сјеница. Тада Му
рекоше браћа Његова: Отиди одавде и иди у Јудеју, да и ученици Твоји виде дјела
Твоја која чиниш. Јер нико не чини нешто у тајности, а сам тражи да је познат.
Када тако што чиниш покажи се свијету. Јер ни браћа Његова не вјероваху у Њега.
Тада им рече Исус: Вријеме Моје још није дошло, а вријеме је ваше свагда
спремно. Не може свијет мрзити вас; а Мене мрзи јер Ја свједочим да су дјела
његова зла. Ви отидите на овај Празник; Ја још нећу ићи на овај Празник, јер се
Моје вријеме још није испунило. Рекавши им ово, остаде у Галилеји. А кад
отидоше браћа Његова, тада и сам оде на Празник, не јавно, него као у тајности.
А Јудејци Га тражаху о Празнику и говораху: Гдје је онај? И бијаху о Њему многе
препирке у народу: једни говораху да је добар, а други говораху: не, него вара
народ. Али нико не говораше јавно о Њему због страха од Јудејаца."
(7:1-13)
Колико је
Спаситељ ненаметљив, колико жели да нико не поверује у Њега под притиском, или
из страха, или механички, аутоматски, доказ су Његова браћа: "ни браћа
Његова не вероваху у Њега". Он једино не жели: да учини насиље над
слободом људском. Зато свакоме препушта да се слободно определи за или против
Њега, и то на основу личног искуства. Свему има своје време. У божанском
промишљању Свом о људима, Господ Христос устројава спасење људи на Своме
човекољубљу и човековом христољубљу. Његово човекољубље увек бескрајно, увек
ту, за свакога човека, али људи немају потребно христољубље да би поверовали у
Њега. Откуд то? Од злих дела. Зла дела људска израз су њиховог злољубља; а зло
увек мрзи на добро; злољубље је сушти непријатељ христољубља, јер је
христољубље - доброљубље. Господ Христос зна зашто свет који у злу лежи мрзи на
Њега: "Свет мрзи на мене, јер ја сведочим за њ да су дела његова
зла".
Чиме то Спас сведочи? Самом
појавом Својом: јер тек у светлости Његовој види се сва пагубност зла и
величанственосг добра. Томе додати још и учење Његово, Еванђеље Његово. И с
правом се може рећи: до Богочовека Христа људи уствари нису тачно знали шта је
добро а шта зло. Он је богочовечанском светлошћу Својом први јасно осветлио
граничну линију између добра и зла. Јер је демонска лукавост зла у томе што
увек хоће да се ирокријумчари као добро, да се камуфлира, да се претстави као
добро. И оно упорно и вешто брани себе. У свој светској изложби зла и добра,
коју је Христос с краја на крај осветлио, људи су или уз добро или уз зло.
Нарочито савременици Христови. Народ је у томе предњачио: осећао је да Христос
значи прелом и преврат у историји света, у историји живота. Отуда и толике расправе
око Њега у народу. Заиста се пророштво праведног Симеона испуњује на
Њему: Он је "знак против кога ће се говорити" (Лк. 2,34).
No comments:
Post a Comment