Thursday, 30 May 2013

Тумачење Св. Јеванђеља по Јовану на 4. четвртак после Пасхе


Преподобни ЈУСТИН Ћелијски (Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ 
Глава осма 12-20

РЕЧ ХРИСТОВА О СЕБИ КАО ИСТИНСКОМ МЕСИЈИ

"Исус им опет рече, говорећи: Ја сам свјетлост свету;
ко иде за Мном неће ходити у тами, него ће имати свјетлост живота."
(8:12)


Све даље у осмој глави није друго до Спасово објашњење Његовог поступка са блудницом: "Исус им пак опет рече: Ја сам светлост светако иде за мном, неће ходити по тами, него ће имати светлост живота". "Светлост света" обасјава све што је у свету од врха до дна; обасјава од врха до дна и свакога човека, и ове што је у њему; тек помоћу те светлости човек може сагледати рве што је у њему: и зло и добро, и смртно и бесмртно, и, ђаволско и божанско. А дотле, без те светлости, човек нити зна себе, ни свет сжо себе; нити види себе ни свет ако себе. Он заиста ходи по тами. Само идући за Христом човек види себе и свет. Јер када "Светлост света" уводи и води човека кроз свет, онда су све тајне свега откривене пред њим. Исто тако та "Светлост" уводи човека и у тајну живота и показује му је у свима њеним божанским бескрајностима. Само вером Личношћу Богочовека човек сазнаје прави смисао живота и види његов логосан, божански циљ, и дубине, и висине, и ширине. Зато је опет Богочовек и "светлост живота".

Све друге "вере" човечанства и човека, воде човека "по тами", којој нема краја и из које нема излаза. У тој тами се људа гуше, и слепе, и спотичу, и падају и у поноре пропадају. Само као вечни живот Богочовек је "светлост живота", коју никаква тама смрти не може ни обузети ни угасити. А таму лучи грех и разлива је по човековом бићу. Смрт пак, то је згуснут, сасирен, скамењен прех и греси. А иза њих стоји отац - ђаво. И као што Богочовек с правом вели за Себе: "ја сам светлост света", тако би ђаво могао с правом рећи: "ја сам тама света".

"Тада Му рекоше фарисеји: Ти сам за себе свједочиш; свједочанство Твоје није истинито. Исус одговори и рече им: Ако Ја и свједочим за самога Себе, истинито је свједочанство Моје, јер знам откуда дођох и куда идем; а ви не знате откуда долазим и куда идем. Ви судите по тијелу, Ја не судим никоме. Али ако Ја и судим, суд је Мој истиит, јер нисам сам него Ја и Отац који Ме посла. А у Закону вашему стоји написано да је свједочанство двојице људи истинито. Ја сам Онај који свједочи за себе, и сједочи за Мене Отац који Ме посла."
(8:13-18)

Фарисеји заиста гледају а неће да виде да је Христос ваистину светлост света и светлост живота. Да, злонамерно неће да виде када гледају поступак Исусов према блудници, - то громовско чудо, не само доказ, него и сведоказ и свесведочанство о Исусовом Божанству и Богочовечанству. Они и даље безочно говоре Спаситељу: "Ти сам за себе сведочиш; сведочанство твоје није истиншо". Они неће да виде: да ни у једном делу Свом Хрисггос није сам; нити је Он у личности у бићу Свом сам, већ увекса Оцем Својим, нераздвојан са Њим и по бићу и у акцији. Зато Он одлучно тврди: "Нисам сам, него ја и Отац који ме посла".Зато је и сведочанство Моје увек сведочанство двојице, и то какве двојице? Двојице од Свете Тројице. Зато је оно увек истинито;зато је и суд мој истинит. Ви Мене не признајете; а Бога Оца признајете? Ако бисте Га признавали, ви бисте мене кроз Њега познали и признали, јер Он "сведочи за Мене".

No comments:

Post a Comment