ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
Глава осма 12-20
РЕЧ ХРИСТОВА О СЕБИ КАО ИСТИНСКОМ МЕСИЈИ
"Исус
им опет рече, говорећи: Ја сам свјетлост свету;
ко иде за
Мном неће ходити у тами, него ће имати свјетлост живота."
(8:12)
Све даље у
осмој глави није друго до Спасово објашњење Његовог поступка са блудницом: "Исус
им пак опет рече: Ја сам светлост света, ко иде за мном, неће
ходити по тами, него ће имати светлост живота". "Светлост света" обасјава
све што је у свету од врха до дна; обасјава од врха до дна и свакога човека, и
ове што је у њему; тек помоћу те светлости човек може
сагледати рве што је у њему: и зло и добро, и смртно и бесмртно, и, ђаволско и
божанско. А дотле, без те светлости, човек нити зна себе, ни
свет сжо себе; нити види себе ни свет ако себе. Он заиста ходи по тами. Само идући
за Христом човек види себе и свет. Јер када "Светлост
света" уводи и води човека кроз свет, онда су све тајне свега
откривене пред њим. Исто тако та "Светлост" уводи
човека и у тајну живота и показује му је у свима њеним божанским
бескрајностима. Само вером Личношћу Богочовека човек сазнаје прави смисао
живота и види његов логосан, божански циљ, и дубине, и висине, и ширине. Зато
је опет Богочовек и "светлост живота".
Све друге
"вере" човечанства и човека, воде човека "по тами", којој
нема краја и из које нема излаза. У тој тами се људа гуше, и
слепе, и спотичу, и падају и у поноре пропадају. Само као вечни живот Богочовек
је "светлост живота", коју никаква тама смрти
не може ни обузети ни угасити. А таму лучи грех и разлива је
по човековом бићу. Смрт пак, то је згуснут, сасирен, скамењен прех и греси. А
иза њих стоји отац - ђаво. И као што Богочовек с правом вели за Себе: "ја
сам светлост света", тако би ђаво могао с правом рећи: "ја
сам тама света".
"Тада
Му рекоше фарисеји: Ти сам за себе свједочиш; свједочанство Твоје није
истинито. Исус одговори и рече им: Ако Ја и свједочим за самога Себе, истинито
је свједочанство Моје, јер знам откуда дођох и куда идем; а ви не знате откуда
долазим и куда идем. Ви судите по тијелу, Ја не судим никоме. Али ако Ја и
судим, суд је Мој истиит, јер нисам сам него Ја и Отац који Ме посла. А у
Закону вашему стоји написано да је свједочанство двојице људи истинито. Ја сам
Онај који свједочи за себе, и сједочи за Мене Отац који Ме посла."
(8:13-18)
Фарисеји заиста гледају а неће да виде да је
Христос ваистину светлост света и светлост живота. Да, злонамерно неће да виде
када гледају поступак Исусов према блудници, - то громовско чудо, не само
доказ, него и сведоказ и свесведочанство о Исусовом Божанству и
Богочовечанству. Они и даље безочно говоре Спаситељу: "Ти сам за
себе сведочиш; сведочанство твоје није истиншо". Они неће да
виде: да ни у једном делу Свом Хрисггос није сам; нити је Он у
личности у бићу Свом сам, већ увекса Оцем Својим,
нераздвојан са Њим и по бићу и у акцији. Зато Он одлучно тврди: "Нисам
сам, него ја и Отац који ме посла".Зато је и сведочанство Моје
увек сведочанство двојице, и то какве двојице? Двојице од
Свете Тројице. Зато је оно увек истинито;зато је и суд мој - истинит.
Ви Мене не признајете; а Бога Оца признајете? Ако бисте Га признавали, ви бисте
мене кроз Њега познали и признали, јер Он "сведочи за Мене".
No comments:
Post a Comment