Преподобни ЈУСТИН Ћелијски (Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
Глава трећа
ПОСЛЕДЊЕ СВЕДОЧАНСТВО СВ. ЈОВАНА КРСТИТЕЉА О МЕСИЈИ
- ИСУСУ
"Потом дође Исус и ученици Његови у јудејску
земљу, и ту борављаше с њима и крштаваше. А и Јован крштаваше у Енону близу
Салима, јер ондје бјеше много воде; и долажаху те се крштаваху. Јер још не
бијаше Јован бачен у тамницу. Тада настаде распра међу ученицима Јовановим и
неким Јудејцем око очишћења. И дођоше Јовану и рекоше му: Рави, онај што бјеше
с тобом преко Јордана, за кога си ти свједочио, ено крштава, и сви иду Њему.
Јован одговори и рече: не може човјек ништа примати ако му не буде дано с неба."
(3:22-27)
Велики Претеча, први сведок о Богочовеку и први Апостол
Његов, мора да брани Господа Исуса од слабосги својих ученика. Њих
збуњује и онерасположује, и у завист доводи што Исус крштава. И
они са болом говоре своме учитељу: "Рави, сви иду к Њему" (ст.
26), а тебе и нас са тобом, већ напуштају.
А рави гледа Исуса и
Његова дела с неба, са висине Његове божанске мисије у свету: Не може
човек, такав човек као што је Исус, узимати на себе
нештоако му не буде дано с неба. Он је сав с неба, и
посао који врши - сав је с неба.
"Ви ми сами свједочите да рекох: Нисам ја
Христос, него сам послан пред Њим. Ко има невјесту Женик је, а пријатељ Жеников
стоји и слуша Га, и радошћу се радује гласу Женикову. Ова, дакле, радост моја
испуњена је."
(3:28-29)
Ја сам толико пута и пред вама сведочио за
себе и за Њега: "ја нисам Христос, него сам послан пред
њим" (ст. 28). Зар нисам сведочио да је Он - Син
Божји, Христос = Месија? Моје је то, саамо то, да Њега покажем свету; и кад
Њега покажем свету, Њега - Сунце, шта ће онда моје и ваше свећице? Ко пали
свеће када сунце блиста на земљи? А сада још и хода по земљи. "Радост
моја испуни се" (ст. 29): Месија је дошао, Он је ту, у свету, а
ја сам само слуга његов. О! и каква радост: "пријатељ" Његов.
Он је дошао у овај свет као небески Женик по Невесту; а Невеста је
Црква којом ће Он спасавати људе од греха, смрти и ђавола. Ја сам пријагељ Његов
који то објављује свету "који стоји и слуша га, и радошћу се
радује гласу Женикову" (ст. 29). Он је тек почео своје огромно
богочовечанско дело, које има да узрасте у све бескрајности божанске као
ниједно дело људско на земљи.
"Он треба да расте, а ја да се умањујем. Који
одозго долази над свима је. Који је са земље од земље је, и од земље говори; а
који долази с неба над свима је. И што је видио и чуо, то свједочи;
и свједочанство Његово нико не прима."
(3:30-32)
Зато: "Он треба да расте, а ја да се
умањујем" (ст. 30). Све што је људско треба да се смањује пред
Њим, повлачи, смирава, у пепео претвара због свеопште греховности људске. Њега
чини бескрајно великим и недосежним Његова безгрешност, а нас људе, све људе
чини бескрајно малим наша грешност.
Нико од људи није велики пред Њим. То је сазнање и
осећање "највећег између рођених од жена". Зашто? Зато шго је
Он - сав с неба; а људи, сви су људиса земље и од земље. Све
што је људско - заудара на земљу; све што је Христово - мирише на небо. Он долази
"одозго", а људи - одоздо, од земље. "Који
одозго долази над свима је; који је са земље од земље је, и од земље говори;
који долази с неба над свима је" (ст. 31).
Ко је са земље, мали су видици и
његових мисли, и његових телесних очију, и његових речи. А Месија=Исус долази с
неба, види сву земљу као зрно песка, и зна шта јој треба. Када говори
Он у ствари: сведочи о ономе што види и што чује, што види
својим божанским видом ишто чује својим божанским слухом: "и
сведочанство Његово нико не прима" (ст. 32); нико од оних што су
са земље и од земље.
"Који прими свједочанство Његово, потврди да је
Бог истинит."
(3:33)
Али то сведочанство примају они који
се добровољно смањују пред Његовим божанским величансвтом који
смерно признају своју људску сићушност и ништавност пред Њим - свевеликим Богом
и Спаситељем.
И тиме потврђују да је Бог
истинит: у свима обећањима и речима, и делима својим; нарочито у свима
обећањима, речима и делима Христовим. Без Богочоввка=Месије, нити је Бог
истинит, нити човек. Јер без Њега, како би Бог могао доказати људима да је Он:
Истина, Љубав, Правда, Милост, Доброта, Бесмртност, Рај, Живот Вечни?
Без Богочовека Бог је тиранија, а човек - сићушна
играчка њена.
"Јер кога Бог посла, онај ријечи Божије говори:
Јер Бог Духа не даје на мјеру."
(3:34)
Људи "од земље", говоре ,од земље"; Исус
Богочовек - "речи Божје говори" (ст. 34), јер је послан
од Бога. У таме је сва разлика између човечијег и Богочовечијег. Нема речи Христове
која није Божја, и у њој - сав Бог, сав Дух Божји: "јер
Бог Духа нг даје на меру" (ст. 34): "јер Бог Духа не
даје на меру" најпре Њему - Исусу = Човеку = Богочовеку, а преко
Њега и свима људима.
Ништа Божје није остало што Бог није дао Богочовеку
Исусу, ништа небеско, зато што је као Јединородни Син Божји у свему једнак са
Богом Оцем у свему послушан Њему. Јер Очинском љубављу својом Отац Себе, све
своје даје Сину, а Син Му исто тако свега Себе, све Своје узвраћа љубављу.
"Јер Отац љуби Сина, и све је дао Њему у руку.
Ко вјерује у Сина, има живот вјечни; а ако је непослушан Сину, неће видјети живота,
него гњев Божији остаје на њему."
(3:35-36)
"Јер Отац љуби Сина, и све даде у руке
његове" (ст. 35). Даде Му као
човеку у Богочовеку, као савршеном човеку.
Даде Му све: и
небо и земљу, и човека и сав род људски, и спасење света и суд над светом. Зато
што је Богочовек ималац свега Божјег, и што је Бог Син: што је људима донео,
показао и дао сва савршвнсгва Божја, све дарове Божје: "Ко верује
у Сина, има живот вечни", још овде на земљи има; "а
ко не верује Сина, неће видети живота, него гњев Божји остаје на њему" (ст.
36).
Зашто неће видети живота? Зато што је
сав, са свих страна опкољен и затворен смрћу, коју око њега и у њему луче
греси, и претварају је у његову безпрозорну и бездверну тамницу. То значи: он
се добровољно изједначио са грехом и злом, одбацио је све Божје; и на њему почива
гњев Божји, јер је боголику слободу злоупотребио, и на грех употребио,
не на божанско добро.
Нема живота где нема Бога и добра Божјег, где нема
Богочовека, јер је ван Њега - све сам псевдоживот, назовиживот, фалсификат
живота, смрт која себе проглашује за живот, сенке и сновиђења који лудују и
себе у лудилу проглашавају за стварност и јаву.
Стога, мртве душе су сви који у Христа не
верују; они "неће видети живота", а камоли
имати га.
No comments:
Post a Comment