Глава седма 37-52, 8.12
"А у посљедњи велики дан Празника стајаше Исус и
повика говорећи: Ко је жедан нека дође Мени и пије! Који у Мене вјерује, као
што Писмо рече, из утробе Његове потећи ће ријеке воде живе. А ово рече о Духу
кога требаше да приме они који вјерују у Име Његово, јер Дух Свети још не бјеше
дат, зато што Исус још не бјеше прослављен."
(7:37-39)
Смрт је опустошила људску природу, претворила је у пустињу:
све што је живо у њој заразила је собом, испила, сасушила, и људска природа,
знала то или не, ничег није тако жељна и жедна као живота.
Отуда код људи толики страх од смрти и толика одвратност према смрти. Смрт се
многовековним царовањем у људској природи толико уживела и саживела са људском
природом, и људским сазнањем, да они мисле и сматрају да је смрт нешто природно
за људе. Господ је први и једини показао и доказао да је за људе смрт нешто
неприродно и нељудско, а живот вечни нешто природно и људско, једино природно и
људако. Човак је у овоме свету зато да из њега теку реке воде живе. А
то бива када се човек испуни Богом, Духом Светим. Јер Дух
Свети потискује из човека смрт, уништава у њему све смртно, и претвара
га у биће вечно и богочовечно, ради чега је човек и створен био од Бога.
А Духом Светим испуњује само вера у
Христа Богочовека: у сав Његов богочовечански домострој спасења. Вера усељује
Господа Христа у човека, а са Њим и Духа Светог. И заиста,
онда потеку из човека "реке воде живе", тј. Дух
Свети са Својом благодаћу и божанским даровима. И потекле су
те реке воде живе на даи Свете Педесетнице из Светих Апостола, и
непрестаио од тада теку из свих Христових духоносаца: светитеља и праведника;
теку непрестано из Тела Богочовечанског Христовог: Цркве. Јер се од дана Свете
Педесетнице Дух Свети налази у Цркви, и даје из Цркве и Црквом.
Даје само онима који верују у Христа, по свеистинитој речи
Спасовој: "Који верује у мене, из његова ће тела потећи (тачније: тећи)
реке воде живе".
И поводом ових речи Спасових "постаде распра у
народу ради Њега": "подела" у народу, подвојеност:
једии тврде да јепророк, други да је Христос, а трећи да није ни
једно ии друго. А наки чак "хтедоше да га ухвате; али нико не
метну руке на Њ".Зашто?
"Дођоше пак слуге првосвештеницима и фарисејима, и
они им рекоше: Зашто Га не доведосте? Слуге одговорише: Никада човјек није тако
говорио као овај човјек. Тада им одговорише фарисеји: Зар сте се и ви
преварили? Вјерова ли ко у Њега од главара или фарисеја? Него народ овај који
не зна Закон, проклет је! Рече им Никодим, који Му је долазио ноћу и бјеше
један од њих: Еда ли Закон наш суди човјеку докле Га најприје не саслуша и
дозна шта чини? Одговорише му и рекоше: Да ниси и ти из Галилеје? Испитај и
види да пророк из Галилеје не долази. И отидоше сваки дому своме."
(7:45-53)
Казују нам саме слуге главара свештеничких и
фарисеја који су били послани да га ухвате. Они су саслушали ове шта
Исус говори, вратили се својим господарима и на њихово
пиггање: "зашто га не ухватисте"? одговарају: "Никада
човек није тако говорио као овај човек". Зиачи: и они су осетили
ону божанску силу и моћ у речима Спасовим, којима се не може одолети, нити им
се супротставити. О томе се у Еванђељу каже: "Јер их учаше као онај
који власт има, а не као књижевници" (Мт. 7,29). Али фарисеји остају и
даље уз своје пристрасне предрасуде о Исусу, које су прогласиле за истину о
Исусу и одговарају слугама: "зар се и ви преваристе?".
Само Никодим чини обазриви изузетак: треба саслушати сваког
и дознати шта чини, па онда доносити завршни суд о Њему.
"Исус им опет рече, говорећи: Ја сам свјетлост
свету; ко иде за Мном неће ходити у тами, него ће имати
свјетлост живота."
(8:12)
Све даље у осмој глави није друго до Спасово објашњење
Његовог поступка са блудницом: "Исус им пак опет рече: Ја сам
светлост света, ко иде за мном, неће ходити по тами, него ће имати
светлост живота". "Светлост света" обасјава све што је
у свету од врха до дна; обасјава од врха до дна и свакога човека, и ове што је
у њему; тек помоћу те светлости човек може сагледати рве што
је у њему: и зло и добро, и смртно и бесмртно, и, ђаволско и божанско. А дотле,
без те светлости, човек нити зна себе, ни свет сжо себе; нити
види себе ни свет ако себе. Он заиста ходи по тами. Само идући
за Христом човек види себе и свет. Јер када "Светлост
света" уводи и води човека кроз свет, онда су све тајне свега
откривене пред њим. Исто тако та "Светлост" уводи
човека и у тајну живота и показује му је у свима њеним божанским
бескрајностима. Само вером Личношћу Богочовека човек сазнаје прави смисао
живота и види његов логосан, божански циљ, и дубине, и висине, и ширине. Зато
је опет Богочовек и "светлост живота".
Све друге "вере" човечанства и човека, воде човека "по
тами", којој нема краја и из које нема излаза. У тој тами се
људа гуше, и слепе, и спотичу, и падају и у поноре пропадају. Само као вечни
живот Богочовек је "светлост живота", коју никаква тама смрти
не може ни обузети ни угасити. А таму лучи грех и разлива је
по човековом бићу. Смрт пак, то је згуснут, сасирен, скамењен прех и греси. А
иза њих стоји отац - ђаво. И као што Богочовек с правом вели за Себе: "ја
сам светлост света", тако би ђаво могао с правом рећи: "ја
сам тама света".
No comments:
Post a Comment