Monday, 13 May 2013


Свети ТЕОФИЛАКТ Охридски
ТУМАЧЕЊA ДЕЛА АПОСТОЛСКИХ

ТРЕЋА ГЛАВА 19-26


19. Покајте се, дакле, и обратите се, да се очистите од грехова својих. 20. Да дођу од лица Господњег времена утехе, и да пошље унапред назначеног вам Исуса Христа. 21. Којега треба да прими небо до времена васпостављања свега, о чему је Бог говорио устима свих светих пророка својих од вајкада.

Не говори о оном прегрешењу Јудејаца на које су се дрзнули у време распећа, јер је претходно рекао: И сад знам да из незнања оно учинисте, као и старешине ваше (3; 17). Какво је значење имало, што је тамо рекао: И сад знам? Сада знам, каже, тј, сматрам за корисно да тако кажем, како бих устројио ваше спасење. Или: "Сада знам да то учинисте из незнања, јер се многи од вас обраћају и спасавају." Очигледно је, наиме, да говори онима међу њима, који су се већ обратили и поверовали. Како су то учинили из незнања? Каквог незнања има у томе, што су испросили слободу за разбојника и нису прихватили Онога, за Којег је (Пилат) пресудио да буде ослобођен него су Га, напротив, убили? Међутим, он је говорио тако да би им отворио врата преобраћања. Он стога не каже: "Покајте се, због онога на шта сте се дрзнули на дан Распећа", него: Да се очистите од (осталих) грехова својих.
Ту, међутим, показује да ће они бити изложени многим недаћама, јер се таква беседа може упутити само ономе, којем престоје сузе и који очекује неку утеху. Погледај, како се постепено приближава циљу. У првој беседи указао је на Исусово васкрсење и на Његово седење на небесима. Овде већ указује на Његов славни долазак, које назива временом утехе јер, која би то још друга времена могла да буду времена утехе или васкрсења?
И апостол Павле поставља питање о тим временима када каже: Будући у овом шатору, уздишемо оптерећени (2. Кор. 5; 4). Ако пак неко под временом утехе мисли да назове времена која су уследила после освајања Јерусалима, неће наићи ни на какву препреку, јер је и времена несреће и поробљавања Јудејаца Бог скратио због изабраних, односно да би они, што су поверовали, задобили утеху и ослободили се тог страшног угњетавања. И да пошаље унапред назначеног вам Исуса Христа.
Уместо да каже: "Небу је неопходно да Га прими, јер је Он Бог и мора свагда да седи заједно са Оцем", Петар каже: Којега требада прими небодо времена... Показује разлог због којег Он не долази сада, и каже да све мора да дође до свог краја: тада ће Он доћи. Међутим, како он каже: Треба да Га прими небо! Зар Га (Исуса) оно још није примило? Несумњиво да Га је примило. Зашто онда није рекао:" Којега је небо примило?" Он тако говори као човек, који беседи о претходним временима. Што се тиче израза:" до" или " док", ти изрази у Светом Писму не изражавају одређено време јер, како би онда требало разумети следеће речи, упућене Богу: Ти јеси до века! Дакле, смисао текста је такав, да се много од онога што су пророци предсказали још није испунило, него да се испуњава и да ће се испунити до свршетка света, јер ће Христос, Који се вазнео на небеса обитавати тамо до свршетка света, и доћи ће са силом, васпостављајући затим све што су предсказали пророци, односно, кад настане крај и кад се прекрати све чувствено: тада ће се Христос узвисити изнад небеса.

22. Јер Мојсеј оцима рече: Господ Бог ваш подигнуће вам Пророка из ваше браће, као мене; њега послушајте у свему шта Год вам каже. 23. И биће да ће се свака душа, која не послуша тог Пророка, истребити из народа. 24. А и сви пророии од Самуила и даље који Говорише, такође најавише ове дане. 25. Ви сте синови пророка и завета који учини Бог с оцима вашим Говорећи Аврааму: У семену твом благословиће се сва племена на земљи. 26. Вама прво Бог подигавши Сина Својега Исуса посла Га да вас благослови и одврати свакога од злих дела ваших.

Рекао је: пророка као што сам ја. Израз: као што самја не би требало схватити у смислу природе него у смислу дејства. Дакле, Мојсеј је себе уподобио Христу не по природи (суштини) него по дејствима. Наиме, ако је израз: као што сам ја употребио у смислу природе, онда није васкрсао један него многи. Господ Бог ваш подигнуће вам Пророка.
Пророком је по Својој људској природи назван Емануил, посредник између Бога и људи, као што је то својевремено био и Мојсеј. Уподобљујући га у пренесеном смислу Мојсеју, ја допуштам себи чак и да Га назовем Мојсејем, допуштам себи да истину упоредим са сенком. Христос се рађа у Витлејему, Мојсеј је рођен у Египту. Мојсеј је Израиљац, као што је то и Исус по телу. Мојсеј је од свештеничког рода, док је Исус посредством Дјеве од Давидовог рода.
У време Мојсејево био је фараон, а у Исусово време Ирод. Фараон убија новорођенчад, Ирод погубљује децу (младенце). Један убија децу мушког пола, други чини то исто. Мојсеј се спасава посредством мајке, посредством Мајке и заједно с Мајком спасен је и Христос,Истребиће се из народа. Будући бесмртна, човечија душа никад не може потпуно да се истреби него пада из неког доброг стања, у какво је пре била постављена. Тако је и Јуда истребљен, тј. искључен из збора апостола. Дакле, будући да је душа бесмртна, под њеним истребљењем подразумевамо лишавање оних блага, каква би окусила да је живела богоугодно. Ви сте синови пророка... Каже: синови пророка, уместо да каже: "Не би требало нити да очајавате нити да мислите да сте лишени обећања." Ви сте синови пророка, јер су они вама говорили и што се вас ради све то савршило. А шта значи: синови завета! То је речено уместо: наследници, али не наследници који су само прибројани, него онакви, какви су синови. Синови - рекао је између осталог и због тога, да би показао да су они наследници по усиновљењу. Дакле, ако ви то сами хоћете, ви сте наследници.
Због тога Петар каже: Ви сте синови пророка и завета Исусовог, којега посла Бог да вас благослови. Послао Га је (Бог) и другим народима, али Га је вама, који сте Га распели и убили, послао раније. Када? Само са крста? Не, него и после тога, и после Васкрсења. Због тога Петар и каже: Вама прво Бог подигавши Сина Својега Исуса посла... Шта да сатвори?
Да вас благослови и спасе, ако и ви сами заиста пожелите да се одвратите од ваших грехова.



No comments:

Post a Comment