Преподобни ЈУСТИН Ћелијски (Поповић)
ТУМАЧЕЊЕ СВЕТОГ ЕВАНЂЕЉА ПО ЈОВАНУ
4. понедељак после Пасхе
"Јер
тијело Моје истинско је јело, а крв је Моја истинско пиће.
Који једе
Моје тијело и пије Моју крв у Мени пребива и Ја у њему."
(6:55-56)
Зато је Спас
у Божанском праву: "Јер је тело моје право јело и крв моја право
пиће. Уствари свака друга храна је псевдохрана, и пиће псеудопиће, варљиви
сурогати. Људи се хране њима, а хране се сенкама. Тело и крв Христова
сједињују човека са Самим Богочовеком толико и тако присно и потпуно: да
Богочовек живи у човеку, и човек у Богочовеку. Личност човекова се не само не
губи, него добија у Христу своју савршену пуноћу и самосталност, своју
бесмртност и вечност, само све то прожето, освећено, обожено богочовечанским
силама Христовим. Стога Спас и вели: "Који једе моје тело и пије
моју крв, обитава у мени и ја у њему". Увек се очувава начело
богочовечанског саживота и сарадње: симбиозе и синергизма.
"Као
што Мене посла живи Отац, и као што Ја живим због Оца, и онај који једе Мене и
он ће живјети због Мене."
(6:57)
Сав је живот од
Бога и ради Бога. А сва је смрт од ђавола и ради ђавола. То свим бићем осећа
Христов човек. Јер он осећа свом душом својом да све што је живо у
њему, вечно живо - живо је Христом и због Христа; а све што је
мртво - мртво је грехом, помоћу кога ђаво и изазива смрт у њему. Ова природа,
сва сила, сва логика живота је од Бога; тако и све пројаве и варијанте живота.
Али исто тако: сва природа, сва сила, ова логака смрти је од ђавола; тако и све
пројаве и варијанте смрти.Живот је у суштини теономан и
теоцентричан; а смрт је сва - ћавономна и ђавоцентрична. Богочовек живи
"Оца ради", јер потпуно испуњује вољу Оца; тако и човек живи Христа ради, ако
испуњује вољу Његову. Један је циљ живота и извор: Бог; једно
је средство и сила живота: Свето причешће, живо тело и жива
крв вечног живога Богочовека. Уствари, сав се животкреће између
Бога и Богочовека; Он, у њима стоји, у њима и постоји; ван њих
је смрт.
"Ово
је хљеб који сиђе с неба: не као што оци ваши једоше ману, и помријеше;
који једе
хљеб овај живјеће вавијек"
(6:58)
Најзад је
Спас открио сву тајну људског живота; она је у овоме: храна
човекова је не само тело, и не само крв Христова, него Он сав као
Богочовечанска Личност, јер Господ Христос вели: "Који једе Мене,
и он ће живети Мене ради". Ово је еванђелски, богочовечански
реализам. Од њега вема реалнијег ни емпиричнијег реализма. Богочавек је "хлеб
који сиђе с неба": јер све што је Собом донео, храна је, вечна
храна за боголико биће људско: "Који једе хлеб овај живеће
вавек". Значи: Богочовек је овде, на земљи, да би Га људи претворили у
свој живот. А претварају Га ако се хране Њиме
кроз свете тајне и свете врлине. На тај начин људи постају "уди тела
Његова, од меса Његова, и од костију Његових" (Еф. 5,30).
"Ово
рече у синагоги кад учаше у Капернауму. Тада многи од ученика Његових, чувпи
то, рекоше: ово је тврда бесједа. Ко је може слушати?"
(6:59-60)
До сада Спас
открива тајну Богооваплоћења: шта значи она конкретно за спасење света од
греха, смрти и ћавола: Бог Логос се оваплотио, да би се људи хранили Њиме,
Његовом крвљу и телом, претворили их у своју природу, и тако Њиме - Вечним -
потисли, савладали, сатрли у себи грех, смрт и ђавола, и тако стекли живот
вечни. Нема сумње, ово је иовије од свега најновијег на свој планети.
Али у томе се и састоји стварност спасења. У тој стварности је и апологија
Богочовека, и Богочовечанског тела Његовог - Цркве. У томе је и изузетна, и
сила, и свемоћ хришћанства. Јер је, по Њему, циљ и смисао: да сваки члан Цркве,
човек, оваплоти у себи Бога хранећи се и живећи Њиме.
Увек је,
стога, истинита философија хришћанска, православна, светоотачка, чија је новина
и (врх: Бог постаде човек, да би човек постао Бог. Стога и рефрен светоотачке
философије хришћанства: "хришћани су богови по благодати". Разуме се,
ово је тешко и за схватање и за веровање, ако се човек свим бићем не погрузи у
ову тајну. Пример су први - сами слушаоци овоог Спасовог учења, његови ученици: "Ово
је тврда беседа - Ко је може слушати?"
"А
Исус, знајући у себи да ученици Његови ропћу због тога, рече им: Зар вас ово
саблажњава? А шта ако видите Син Човјечијега да одлази горе гдје је прије био?"
(6:61-62)
А Спас на
то? Не отступа од онога што је рекао, нигги ублажује, нити мења. Нацротив, Он
продужава своје Еванђеље боговаплоћења, а то је спасења. И излази пред ученике
са завршном тајвом оваплоћеног Бога Лотоса: оне у вазнесењу човечјег тела на
небо и у вечни живот тела човечјег с десне стране Бога Оца. Ово је, нема сумње,
још несхватљивије од силаска Бога Логоса у тело. Али сачињава једну живу целину
са тим. Но, као пгго је очигледна сгварност: Син Човечји = Бог у телу, тако је
круна те стварности: вазнесење Сииа Човечјег, тј. оваплоћеног Бога Логоса, на
небо. Ту нема никакве"саблазни" за ум људски, ако хоће да
дубоко размишља о основној дрироди и смислу бића људског и о основној тајни и
циљу оваплаћења Бога Логоса. Али, то ум људски, и сав мислени апарат, може
схватити, ако се одухови: ако пронађе прасуштину човековог духа: боголикост.
Буде ли њу пронашао, и њоме размислио о главној тајни бића човекова, онда ће му
јасно бити зашто се Бог Логос оваплотио, зашто је постао човек. А све док
остане при чулности телесној, и све док буде човека и Бога мерио телесним
мерилима, дотле му сва ова главна тајна остаје нејасна, "тврда", неусвојљива.
"Дух
је оно што оживљава, тијело не користи ништа. Ријечи које вам Ја говорим дух су
и живот су. Али има међу вама неких који не вјерују, јер знађаше Исус од
почетка који су то што не вјерују, и ко ће Га издати."
(6:63-64)
То нам
казују Спасове речи: "Дух је оно што оживљава, тело не помаже
ништа: Речи које вам рекох, дух су и живот су". Дух је
животворна сила, тј. логосна сила од које и у којој је сав живот свега
што живи, па и самог бића човечјег: и душе, и ума, и срца, и
воље његове. Ако се сав човек не улогоси и ологоси, остаје и слеп и глув за оно
што сачињава изворну силу живота, а то је: Бог Логос, Богочовек. Но тај животворни
дух садржи се баш у речима о Светом Причешћу човека Богочовеком, о
храњењу и вечном живљењу човека Богочовеком, и све што је Спас
о томе овом приликом рекао (ст. 26-58). Те су речи истовремеио "и
дух и живот".
Чиме ће то
човек осетити, сазнати? Вером у Богочовека, тј. поверењем у
Њега, Који је очигледно, то дела Његова доказују, Син Божји, оваплоћени Бог
Логос. Ко то не верује, не може да схвати ни Исуса ни учење
Његово; све Његово за таквог човека остаје "тврда беседа". Стога је вера главно
и једино средство Христопознања. Ту не помаже никакво рационализирање,
дијелектизирање, софистикација, јер све то бежи од основне свечовечанске
стварности: Богочовека, оваплоћеног Бога Логоса; а вера почиње
тиме, шго ту чињеницу прво прима, а за њом и све што она собом доноси и
претставља.
"И
говораше: Зато сам вам рекао да нико не може доћи к Мени ако му не буде дано од
Оца Мојега. Од тада многи од ученика Његових отидоше натраг, и више не иђаху с
Њим."
(6:65-66)
У тој
чињеници, која је по своме значају и свеобимности божанској и човечанској,
просто једина Свечињеница у роду људском, све је од Бога ра-ди човека; ту је
присутно васцело Тројично Божанство свим својим божанским силама, јер се ради о
смислу и свесмислу света, и у њему - човека, рода људског. На то указују речи
Спасове: "Зато вам рекох да ншсо не може доћи к мени, ако му не
буде дано од Оца мога". А даје се свакоме који
хоће: ето и Јуди. Али, све зависи од слободне воље људске. Ево доказа: "Од
тада многи од ученика његових отидоше натраг, и више не иђаху за Њим".
"Оти доше натраг" - докле? До у своје раније ванхристовство,
ванбоштво; а то - незнабоштво.
"А
Исус рече Дванаесторици: Да нећете и ви да одете? Тада Му одговори Симон Петар:
Господе, коме ћемо отићи? Ти имаш ријечи живота вјечнога. И ми смо повјеровали
и познали да си Ти Христос Син Бога живога."
(6:67-69)
Колико све
зависи од слободне воље људске показује пример Дванаесторице: Исус
их пита: "Да нећете и ви отићи?" ТадаПетар
одговори: "Господе, коме ћемо ићи? Ти имиш речи вечнога живота. И ми
веровасмо и познасмо - да си ти Христос, Син Бога
живога". Откривена је сва тајиа христопознања: вера: "ми
веровасмо и познасмо". Поверовасмо гледајући Тебе, твоја дела, и
видесмо у њима нешто необично, божанско, надљудско; и идући за Тобом убедисмо
се да си Ти Христос- = Месија=Спаситељ,Син Бога Живога. Ми
смо људи, тражимо трајни, нетролазни, вечни смисао свога бића, свога живота;
тражипио бесмртност и вечност, бесмртни и вечни живот. Гледајући твоја дела, ми
смо увидели да је у Њима све божанско, бесмртно и вечно, и кроз њих
смо Тебе познали и сазнали да си Ти - Бог, Син Бога
Живога, заиста Месија и Спаситељ. И слушајући Твоје речи, осветљене
онаквим божанским делима, ми смо осетили и увидели да "Ти имаш
речи вечнога живота". У све то "веровасмо", и
кроз све то"познасмо" Тебе, ко си и шта нам доносиш. Нико
од људи не пружа ништа ни приближно слично. Коме ћемо онда другоме ићи?Кад
човек тражи бесмртни смисао овоме бићу, он мора доћи Теби и остати занавек са
Тобом.
Без Тебе, ми
смо људи - робље смрти, и гробље очајне бесмислености, безумља, лудила. Са
Тобом, и уз Тебе, ми смо бесмртна, вечна, боголика бића, којима ни грех, ни
смрт, ни ђаво, не могу наудити ништа. Вера у Богочовека увек
се заснива само на чињеницама, ш "делима", и то Христовим делима; а
њихова је стварност стварнија од сваке земаљске сгварности, и чињеничност
животнија од свега живог. Апостол Петар, љубитељ чињеница, изјављује: "Ми
вам не показасмо силе и доласка Господа наишпа Исуса Христа по бајкама вешто
измишљеним, него сами видесмо славу Његову" (2 Петр. 1,16). А највећи
тајнозналац, Св. Јован Богослов, изјављује: "Сведочимо вам и јављамо
вам оно што чусмо, што очима својим, што расмотрисмо и руке наше: Реч живота",
- а то је: "живот вечни". (1 Јн. 1.2.1). Значи: Наша се вера заснива
на реалном и личном искуству, које је до сада опробано и посведочено од безброј
Христових светитеља. Та вера проклијава, разлистава се,
расцветава се у право христоиознање. Њоме познајемо уистини ко
је и шта је Хрисгос. У хришћанској гносеологији увек врховно, руководно начело: "веровасмо
и познасмо". Никако не обратно: познасмо па веровасмо. Ту чулни
разум не помаже ништа. Ту се светлост богопознања запаљује и распаљује само
личним доживљајима јеванђелских благовести. А доживљавање бива вером, која
сва у поверењу према Христу: да Он има живот вечни, и стога има и "речи
вечнога живота".
No comments:
Post a Comment