Friday, 17 May 2013



Свети ТЕОФИЛАКТ Охридски

ТУМАЧЕЊA ДЕЛА АПОСТОЛСКИХ
ПЕТА ГЛАВА 5. 1-11.
Вера Ананија, и жене му  Сапфире 

1. А неки човек, pо имену Ананија, са женом својом Сапфиром продаде имање. 2. И сакри од новаca са знањем и жене своје, и доневши један део положи пред ноге апостолима. 3. А Петар рече: Ананија, зашто испуни сатана срце твоје да слажеш Духу Светоме и сакријеш од новаш што узе за њиву? 4. Кад је била у тебе, не беше ли твоја? И кад је продаде, не беше ли у твојој власти? Зашто си такву ствар метнуо у срце своје? Ниси слагао људима него Богу. 5. А кад чу Ананија речи ове, паде и издахну; и велики страх обузе све који чуше ово. 6. И уставши младићи узеше га и изнесоше, те сахранише.






Јосија... чини ми се да то није она личност која се помиње заједно с Матијом (1. гл, 23. стих), јер се онај назива и Јустом а овај Варнавом, што значи "син утехе". Такође ми се чини да је овај други добио такав надимак због своје врлине. На који је начин он могао да буде Левит и Кипранин? То се догодило зато, што је закон већ био нарушен, и што су се Левити пресељавали у туђе земље, где су извлачили корист за себе.
Намеравајући да исприповеда о ономе, што се догодило Ананији и Сапфири, и желећи да покаже да су они сагрепшли, писац најпре помиње човека који је поступио по правди. Без обзира на мноштво лица која су тако поступила (тј. продавала имање и новац предавали апостолима), без обзира на тако велика знамења и на такво обиље благодати, Ананија из свега тога није извео никакву поуку и привукао је на себе пропаст. Зачуђујуће је то, што је сагрешење починио у сагласности са женом, и нико други није био очевидац продаје. Ето одакле се код тог несрећника појавила мисао да поступи онако, како је поступио. Неки се питају зашто је кажњен Ананија, ако је сатана испунио његово срце? Зато, што је он сам томе био узрочник (да сатана испуни његово срце), јер је он сам себе припремио да прихвати сатанино дејство и да се испуни његовом силом.
Кад је била у тебе, не беше ли твоја! Зар су верујући услед насиља носили своју имовину апостолима? Зар вас ми привлачимо противно вашој вољи? Зашто си такву ствар метнуо у срце своје! У том једном случају догодила су се три знака. Један се састојао и што је он (Петар) дознао оно, што је било потпуно тајно, други у томе што је одредио Ананијино душевно расположење а треће у томе што је Ананија и на саму заповест био лишен живота.
Многи од безбожних, указујући на оно што се догодило Ананији и Сапфири, осуђују врховног апостола због његове смрти. Та оптужба се, међутим, не односи на Петра, него на Духа Светога Који их је праведно казнио. Петар их је само разобличио због лажи, а живота их је обоје, као подједнако грешне, лишио Дух Свети, Који има власт над животом и смрћу. То исто се мора рећи и о Сапфири, јер њу није убио Петар. Међутим, како је њихово прегрешење било дело и једног и другог, Судија је подједнако казнио и једно и друго. Због тога је Петар, знајући за то и свагда обавештаван од Духа Светога, и изрекао такве речи, примљене од Духа Светога.

7. А кад прође три часа, уђе жена његова, не знајући шта се догодило. 8. А Петар је упита: Кажи ми, јесте ли за толико продали њиву? А она рече: Да, за толико. 9. А Петар јој рече: Зашто се договористе да искушате Духа Господњега? Гле, ноге оних који твога мужа сахранише пред вратима су, а тебе ће изнети. 10. И одмах паде крај ногу његових и издахну. А младићи ушавши нађоше је мртву, па је изнесоше и сахранише код мужа њезина. 11. И велики страх обузе сву Цркву и све који чуше ово.

А кад прође око три часа. Прошла су три часа, а жена још не беше дознала (за то, шта се догодило с мужем), и нико од присутних није јој о томе говорио. Зачудивши се томе, писац је изложио и једно и друго, тј. и о томе да су прошла три часа, и о томе да је она ушла, не знајући за оно, што се догодило. Запази да ју Петар није позивао али да ју је очекивао, како би дошла кад хоће и дајући јој времена да се покаје (да промени мишљење). То, што се нико није усудио да јој каже шта се догодило, десило се због страха пред учитељем и из послушности пред њим.
Кажи ми, јесте ли за толико продали њиву! Он је хтео да је спасе, јер је њен муж био зачетник греха. Због тога јој и даје времена да се оправда и покаје, говорећи: Кажи ми, јесте ли за толико продали њиву!
Можда ће неко приговорити да је Петар према њима сурово поступио. Међутим, где је ту суровост? Ако је онај, који је противно закону прикупљао дрва бивао каменован, онда утолико пре мора да буде кажњен крадљивац свештених ствари, будући да је то био свештени новац. Зашто је она пала поред Петрових ногу? Зато што је стајала поред њега. А стајала је поред њега зато да би, уколико се покаје могла да се исповеди, не стидећи се оних који би је могли чути. Нађоше је мртву, па је изнесоше и сахранише. Погледај: више не страхују од закона зато што ће се дотаћи нечег нечистог, него су непосредно и без икакве опрезности дотицали мртве. Обрати пажњу и на то, да су апостоли међу својима строги, док се међу туђима уздржавају од кажњавања. И једно и друго је природно.
Уздржавање од кажњавања било је потребно због тога, да неко не би помислио како они страхом од казне присиљавају људе да се, противно њиховој жељи, обрате истинитој вери. Кажњавање својих било је пак потребно због тога да онима, који су се већ обратили у веру и били удостојени небеског учења и духовне благодати, не буде допуштено да постану презрени људи и крадљивци свештених предмета, а посебно да се то не догоди на самом почетку. То би послужило као повод за вређање њихове проповеди. И вели-ки страх обузе сву иркву. Ови су (Ананија и Сапфира) били кажњени, док је другима то послужило на корист. Иако су раније постојала знамења, није било оволиког страха. Истина је, дакле, да се Господ познаје у творењу судова.

No comments:

Post a Comment